הקשר בין היפראקטיביות לרכיבה על סוסים

הקשר בין היפראקטיביות לרכיבה על סוסים – התמודדות עם הפרעת קשב
יפעת חי, מנהלת חוות "סוסים וחיוכים", M.A בחינוך מיוחד. מושב בית חנן
© כל הזכויות שמורות
 
רכיבה טיפוליתילדים היפראקטיביים מתקשים להתאפק, לווסת תגובות ולחשוב לפני הפעולה. הם מתקשים לשבת בכיתה, להקשיב, ולחכות לתורם. הם מפריעים לכיתה ונענשים לעיתים קרובות. בהתאם לכך, מוקד עיקרי בעבודה עמם צריך להיות חיזוק היכולת לוויסות ושליטה עצמית ומתן חיזוקים חיוביים להעלאת ביטחונם וערכם העצמי. הרכיבה היא כלי עזר ייחודי כיוון שהקרבה לסוס גורמת להתרגשות ולעוררות גופנית, ואילו הרכיבה מחייבת מטבעה שליטה עצמית ואיפוק. שימוש נכון בכך, מאפשר עבודה משמעותית על וויסות ושליטה עצמית. מתוך כך מוקנות גם יכולות החסרות לרבים מהילדים ההיפראקטיביים, בכל תחומי החיים: איפוק, זהירות, תכנון, בקרה עצמית, השמעות לכללים ו"איסוף" חיזוקים חיוביים.

בשל הקושי להתרכז ולפעול מתוך תכנון, ילדים היפראקטיביים חווים כישלונות, שומעים לא פעם טענות "די, מספיק וכך אינם ממצים את יכולתם בלימודים ובתחומים אחרים בחיים ותחושת הערך העצמי שלהם נפגעת. מתוך הקשר שנוצר עם מדריך הרכיבה, הילד נהנה מכך שמבחינים בכישרונותיו ובמאמציו, ונענה לכך במוטיבציה רבה יותר, ובהישגים ניכרים, שתומכים בתחושת הערך העצמי. הקשר לסוס הופך את הקשר למדריך למשמעותי יותר, משום שהקרבה לסוס, בעל-חיים גדול וחזק, מעוררת בטבעה חששות. כשמדריך הרכיבה עוזר לילד להתגבר ולהתמודד, נוצר ביניהם קשר מיוחד. במצב כזה גם ילד מרוחק ומזלזל יוצר קשר ומשתף פעולה, וכך ניתן להגיע עמו לרבדים עמוקים יותר ולתוצאות משמעותיות.

בשל הקשיים שלהם במסגרת החינוכית, רבים מהילדים ההיפראקטיביים לא רכשו הרגלי למידה, והם מתקשים לקבל מרות וכללים. בנוסף, האימפולסיביות וקשיי הקשב פוגעים אצל חלקם גם בתחום החברתי. לאחר שנוצר קשר משמעותי, והילד רוכש בטחון, הוא מוכנס לעבודה במסגרת קטנה, המאפשרת עבודת צוות והפנמה של הדדיות והתחשבות. העבודה היא חינוכית- חוויתית, ובנויה כדי ללמד התמודדות אקטיבית עם קשיים ואתגרים, התמדה, קבלת סמכות של מבוגר, מוטיבציה פנימית ללמידה, השגיות, מודעות עצמית לקשיים ויכולות, הרגלי עבודה, דחיית סיפוקים והכרה בכך שעבודה קשה לאורך זמן מתבטאת בתוצאות.

החלק המערכתי:

הרכיבה נערכת תוך הדרכה והכוונה למדריך הרכיבה, ומעקב צמוד אחר ההתקדמות. העבודה נעשית בשיתוף פעולה עם ההורים והצוות המטפל של הילד. הרכיבה ניתנת לצפייה של ההורים, אחים, חברים ומציגה את הילד השיאו. בפגישות יעוץ (לפי תאום מראש) ניתנות הנחיות כיצד להעביר את הטיפול לבית ולבית הספר. כיצד ומתי להתחשב בילד ומתי לדרוש ממנו. דרכי ההתמודדות שהתבררו כיעילות ברכיבה, מועברות גם לבית-הספר, והצוות החינוכי הופך לשותף בתהליך שעוברים הילד והמשפחה.
 

 
 

"סוסים וחיוכים" חווה לרכיבה טיפולית ומערבית - מושב בית חנן, טל: 054-6622793, פקס: 1533-9668196 Bookmark and Share

עיצוב והקמה: אילתא




 
לייבסיטי - בניית אתרים